PENGGUNAAN PERMAINAN DIGITAL DI DALAM PROSES PENGAJARAN
Pada arus zaman yang moden kini, proses
pembelajaran di Malaysia semakin berkembang dari segi penggunaan teknologi
dalam pendidikan. Pembelajaran yang berasaskan permainan adalah satu usaha
untuk menarik minat setiap pelajar untuk mempelajari sesuatu perkara baru dan
ianya juga merupakan pembelajaran yang berpusatkan kepada pelajar untuk bermain
permainan digital bagi tujuan pendidikan. Dengan menggunakan permainan digital
dalam pendidikan ini, para pelajar lebih berpotensi untuk membina maksud dan
pemahaman dalam setiap fasa pembelajaran. Menurut Connolly dan Stansfield telah mendefinisikan permainan digital untuk
pendidikan sebagai "penggunaan komputer berasaskan pendekatan permainan yang bertujuan untuk
menyampaikan, menyokong dan meningkatkan
pengajaran, pembelajaran, pentaksiran dan penilaian". Permainan digital dalam
pendidikan ini sesuai untuk semua peringkat umur bermula dari murid-murid
tadika hingga mahasiswa-mahasiswi university serta pendekatan ini sesuai untuk
kebanyakan mata pelajaran seperti Matematik, Sains, Bahasa dan Geografi.
Terdapat beberapa cadangan yang telah
diutarakan bagi menggalakkan penggunaan permainan digital. Antara cadangan penggunaan
permainan digital dalam pendidikan secara rasioanal adalah seperti berikut :
1)
Permainan wujud
dalam sebahagian masa dalam pembelajaran.
2)
Proses
pembelajaran menjadi lebih senang jika
permainan berkenaan mempunyai motivasi intrinsik, penglibatan dan keseronokan.
3)
Proses
pembelajaran yang semula jadi wujud dalam genre permainan pengembaraan, sama ada jalan cerita berkenaan digunakan secara tradisional atau
secara interaktif.
Permainan digital yang digunakan dalam pendidikan ia
dikenali secara kolektif sebagai permainan
pendidikan. Para pendidik dan pelajar menggunakan permainan pendidikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi beberapa mata pelajaran seperti
Matematik, Sains, Sejarah dan Bahasa. Menurut Mat Zin, permainan digital dan
teknologi interaktif dalam persekitaran pembelajaran multimedia boleh memupuk
pembelajaran yang lebih berkesan dan menarik terutama di kalangan pelajar muda. Terdapat juga beberapa kebaikan
serta faedah yang terdapat di dalam permainan digital dalam pendidikan.
Antaranya ialah :
1)
Memotivasikan pelajar
untuk terus mempelajari sesuatu yang baru.
2)
Meningkatkan kemahiran
kognitif, termasuk kemahiran ruang dan fizikal serta membantu meningkatkan
kemahiran ICT dalam diri seseorang pelajar.
3)
Menggalakkan
kerjasama di antara pelajar dengan persekitaran
pembelajaran kolaboratif atau persekitaran kerjasama, yang mana para pelajar
berkongsi maklumat dan belajar daripada satu sama lain.
4)
Meningkatkan
kepantasan dalam pemikiran strategik dan
penyelesaian masalah.
5)
Meningkatkan
koordinasi antara tangan dan mata.
6)
Meningkatkan
fokus di kalangan kanak-kanak yang menghadapi masalah gangguan perhatian.
7)
Meningkatkan
pencapaian dalam sesuatu mata pelajaran.
Kesimpulannya dapat kita lihat bahawa
setiap pembaharuan dalam bidang pendidikan pasti akan memberi impak yang terbaik
bagi setiap pelajar. Dengan adanya permainan digital seperti ini dapatlah lagi
meningkatkkan minat dan menjadikan pelajar-pelajar ini lebih berkeyakinan dalam
melakukan sesuatu serta tidak takut untuk mencuba sesuatu yang baru.
Assalamualaikum Nurin,
ReplyDeleteSaya sangat bersetuju dengan pendapat anda di mana penggunaan permainan digital dalam proses pembelajaran sangat membantu dalam meningkatkan kreatif dan kemahiran para pelajar. Hal ini jelas menunjukkan bahawa ianya adalah terbukti kerana dengan adanya permainan digital ini, ianya sedikit sebanyak dapat mengurangkan tekanan para pelajar ketika proses P&P dan seterusnya meningkat kreativiti para pelajar dalam pembelajaran.
SITI NORFIRDAUS BINTI MOHAMMED ASHAARI
A149324
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
ReplyDeleteSelepas saya membaca isu yang dibangkitkan oleh saudari, saya mendapati permainan digital dalam pembelajaran merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang berkesan di dalam kelas. Ini disebabkan oleh pelajar-pelajar yang sedang belajar akan cepat bosan dengan apa yang diajar oleh guru, jadi ini merupakan salah satu teknik untuk menarik minat mereka untuk belajar.
Tahniah di atas perkongsian yang menarik.
Noor Akmarwati Mat Yaub,
A 149507
Satu isu yang sangat menarik . Setelah membaca artikel saudari saya dapati penggunaaan permainan digital dlm pnp sgt membantu . Para guru dapat mendidik para pelajar dengan lebih santai dengan menerapkan unsur bermain sambil belajar . Terima kasih atas perkongsian saudari .
ReplyDeletejgn lupa singgah ke blog saya dan jgn lupa tinggalkn komen anda juga :)
arinaazamri.blogspot.com
NUR ARINA ZAMRI
A150942
Satu isu yang menarik perhatian saya.
ReplyDeleteSaya mendapati artikel saudari memberi banyak informasi tentang permainan digital.
Terima kasih atas artikel.